Col·lapse

Quan aquest blog va néixer, el 2008, em vaig fer el propòsit d’expressar-me sense pors ni embuts, amb llibertat, i al mateix temps amb prudència i contenció, amb paraules ponderades, amables si era possible. Volia poder parlar de tot, de la ignomínia també, sense fer servir paraules gruixudes, sense dir una paraula més alta que l’altra. Sé que la llengua no té ossos, però en trenca de grossos, i que la violència verbal és l’antesala de la violència física. I sé que de vegades m’he senyat amb la mà esquerra, però sempre, sempre, he mirat d’evitar el llenguatge feridor.

El propòsit era i és bo, però presenta limitacions. Dir la malvestat del món amb paraules suaus és bo de fer quan l’objecte és llunyà. Sóc capaç, per exemple, de parlar de Bashar al-Assad o de la llei electoral iraniana sense fer escarafalls. Però no sóc capaç de parlar d’Aznar, de Rosa Díez, de Wert, de Jordi Cañas, d’Alicia Sánchez-Camacho, de Llanos de Luna, de Bauzà, de Camps, de Maria Dolores Serrat, sense que em vessi la fel i em vinguin basques.

A més, ara aquell propòsit s’ha fet inviable. Ha arribat un moment en què el raig d’agressions, estupideses, vexacions, mentides, insults i amenaces que rebem és tan gruixut, tan fètid i tòxic, que és impossible oposar-hi paraules proporcionades sense caure en el mal gust. El xàfec de malignitat que ens aboquen és tan espès que no hi ha en el diccionari paraules civilitzades per dir-lo. Quan passa això hi ha un col·lapse verbal: els mots que pertoquen no volem dir-los (no ens volem embrutar la boca) ni escriure’ls (no ens volem posar al nivell dels agressors). El pudor i la urbanitat ens frenen. I ofegant els mots que descriuen l’abjecció, els contorns del monstre es desdibuixen. Col·lapse cognitiu.

És el que donava a entendre Xavier Roig, fa ben poc, en un magnífic article a Nació Digital: “Quan algú vol destruir la meva llengua i la meva cultura, no m’importa ser mal educat. Què volen que els digui. Els que donen suport a un govern que treballa activament per veure’m desaparegut culturalment són uns imbècils.”

El pitjor efecte del col·lapse és que et deixa glaçat, en estat de xoc, literalment enervat. Si no et desembalbeixes, et paralitzes mentalment i cívica. Davant la impossibilitat de dir amb paraules el que t’estan fent, desconnectes i t’aïlles. Que és el que pretenen. ¿Què hi podem fer? Ignorar-ho no; consentir-ho tampoc, ni suportar-ho; posar-nos la destral a la boca no ho farem mai, ni en traurem res. El mal només té un remei i el sap tothom: sortir al carrer, separar-nos del verí i fer foc nou.

Anuncis

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Nacionalisme espanyol. Catalanofòbia. Eliminacionisme i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

