¿Per què li diuen Estat de dret?

¿Per què li diuen estat de dret,

si van més torts que un cep

i la seva llei és garrella?


¿Per què li’n diuen –jo et rac–,

si es rebolquen a la femta llorejada

de les armes nacionals?


¿Per què li diuen estat de dret

si ens obliguen a vinclar tant

l’espinada? –ai, que em romp!


¿Per què en diuen així

si la nostra veu besa la terra

com escarabat en borra?


¿Per què, si destralegen

amb les lleis i estassen verns

i encabat hi posen estaferms?


¿Per quins cinc sous,

si afonen jàsseres i bigues

a les cases més humils?


¿De dret, diuen, si fent

marrades revolts i cargolins

fan jutipiris i estrangulen?


¿De dret, si van de gairó,

afeixugats per lleis polsoses

que els extremen a la dreta?


¿Per què li diuen estat de dret

si d’asseguts manifassegen

als setials del Bernabeu?


¿Per què, si s’arrepapen

a les butaques de vellut

com si fossin a cal sogre,


si fent compares i comares

es masturben ells amb ells

als consells empresarials?


¿Per què en diuen dret

si volen dir les Humilies?

–les d’Organyà no, les altres.


¿Per què, si ens volen ajaguts

i de sobines fent una O ben rodona

mentre es descorden la bragueta?


Ah, esclar! El dret era això

i no altra cosa –on vas a parar!–

i el gust agre dels orins.


Diu que estat de dret

és mutis callis i no et moguis,

insensat. Però van tapats.


Estat de dret és

que els morts estem dempeus

altra vegada.

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Poemes i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a ¿Per què li diuen Estat de dret?

  1. David Castejón ha dit:

    Digues-me ignorant… però, ¿puc preguntar en quin dialecte escrius? És que no entenc com el 30% dels mots, i, sincerament, em preocupa…

  2. jcalsapeu ha dit:

    Bon dia, David. No et diré ignorant perquè no n’éts. Sóc jo, qui és un mica raret. M’explico. Escric en el català literari basat en el català central, però aprofito materials d’altres dialectes perquè em plau i sóc partidari de l’intercanvi dialectal. Ho exemplifico. Són mots i expressions del català literari general: estassar, estaferm, marrada, manifassejar, setial o de sobines. Són expressions del parlar occidental: de gairó, fer compares i comares. “Afonar” és paraula compartida pel català occidental i el mallorquí. Un mallorquinisme estricte: fer jutipiris ‘fer pam i pipa’. També aprofito paraules de la tradició folklòrica catalana: “jo et rac” ho he après d’Amades (vol dir una cosa així com ‘maleït sia’), i “com escarabat en borra” és un modisme extret de la “Zoologia popular catalana” de Cels Gomis. A més, de vegades m’invento alguna paraula, com “callis” (sinònim de “mutis”).

    Ja veus que sóc un cavall verd. I no estic gens segur de fer-ho bé. Perdó per les molèsties i gràcies pel comentari.

Deixa un comentari

