El sentiment de culpa de Bai Juyi

ImageLlegeixo les Versions de Bai Juyi que han aparegut en català per obra i gràcia de Marcel Riera i pels bons oficis de Labreu. Són esplèndides. I van molt més enllà dels llocs comuns que hem assignat a la poesia xinesa (tots els que deriven de la fascinació paisatgística). De poesia, a la Xina, n’hi ha i n’hi ha hagut de tota mena: lírica i èpica, històrica i de l’experiència, filosòfica i de circumstàncies. Pedra i pinzell. Antologia de la poesia xinesa clàssica, el recull traduït per Manel Ollé i editat per Alpha (2012), en dóna fe.

El que em crida més l’atenció en els poemes de Juyi és el sentiment de culpa. Riera l’explica així: “Aquest pas abrupte de la misèria al benestar li va donar una perspectiva única i, també, un agusat sentit de la culpa que mai no el deixaria: els seus poemes i la seva actitud vital solen reflectir la seva preocupació per la justícia i sobretot per la vida dels més humils”. Cosa que es veu clara en versos com aquests:

EL COR A LA TARDOR

“[…] Sense traça

pels negocis ni escarrassar-m’hi, cobro

com si fos l’emperador. No he plantat

cap morera ni conreat arròs.

I, tot i amb això, cada dia menjo

prou bé i vaig vestit tot l’any. Així

doncs, tot confessant-me’n avergonyit,

¿per què n’hauria d’estar descontent?”

 

CONTEMPLANT ELS SEGADORS

“I, fins avui, ¿a causa de quin dret jo mai no

m’he hagut de cuidar ni d’un camp ni d’un arbre?

El meu govern em paga un sou considerable

i a finals d’any encara no he gastat tot el gra.

És pensant això que sentia vergonya

perquè aquest pensament no me’l treia del cap.”

 

EL TRIBUT DEL GRA

[…] Hi ha haver una vegada

en què, per error, vaig dedicar-me al servei

públic i ara mateix em sento avergonyit

de com ho vaig fer. Vaig arribar a tenir

quatre càrrecs alhora. Per no fer res, salari

durant deu anys! Sovint he sentit els més vells

que diuen «benestar i malaltia no

tenen aturador». I avui, perquè el meu cor

reposés, em caldria tornar a tots els altres

els cereals que hi ha al meu graner enorme.”

 

Bai Juyi va pervenir sobtadament a la riquesa. Tenia tots els números per ser un poll ressuscitat, un nou-ric. No ho va ser: va optar per la senzillesa. El record de la pobresa viscuda el va fer sensible a la pobresa dels altres. La riquesa li va donar benanança, però també mala consciència. El seu sentit de l’ètica ens impressiona, i redobla el fàstic que inspiren els malànimes botinflats d’avui: els qui acumulen “quatre càrrecs alhora per no fer res”; els qui s’han fet la barba d’or sense segar una espiga; els qui han robat a mans plenes mentre sembraven la misèria. Els qui no tenen mala consciència perquè tampoc tenen vergonya.

Anuncis

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Bai Juyi, Marcel Riera i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

