El primer rei d’Espanya no regnava a Catalunya

Avui que els espanyols celebren que ho són (cosa que està molt bé), i molts clamen perquè els catalans no puguem ser el que som o volem ser (cosa que no està gens bé), em plau fer un petit recordatori històric. Que és el que segueix.

El primer rei d’Espanya va ser Josep Bonaparte, germà de Napoleó, que va regnar com a Josep I d’Espanya de 1808 a 1814. El populatxo li va posar el nomarrot de Pep de la Botella (ben injustament, perquè el sant baró era abstemi). Dic que va ser el primer rei d’Espanya perquè els que el precediren no ho eren pas: Felip V era rei de las Españas (en plural), que en la pràctica volia dir ‘de Castella i els territoris annexats’, perquè el poder executiu es concentrava en el rei i en el Consejo de Castilla, i les Cortes de Castilla feien lleis. Això va continuar talment amb Ferran VI i Carles III.

L’Espanya singular i amb ministeris espanyols no apareix fins que un jacobí francès es calça la corona del regne. Però Catalunya, a partir del 1812, no hi és. Josep Bonaparte es va encendre com una teia quan el seu germà se li va quedar el Principat. Entre 1812 i 1814, Espanya era un regne, França n’era un altre, i Catalunya feia part del segon. I, per cert, la frontera dels dos regnes era a l’oest de Fraga: la Franja de Ponent era (a tots els efectes) Catalunya, i Catalunya era (a tots els efectes) França.

Com que em plaïa dir-ho, ja ho he dit. I, posats a recordar, memoraré que els fastos d’avui tenen origen en un decret de 1918, d’Antonio Maura i Alfons XIII, que denominava Fiesta de la Raza la festa nacional espanyola; que el 12 d’octubre de 1939 el dictador Francisco Franco va rebatiar la festa com a Día de la Hispanidad, i que l’esclafit no assolí cos legal fins al 1958, quan un decret de la Presidència del Govern establí això: «Dada la enorme transcendencia que el 12 de Octubre significa para España y todos los pueblos de América Hispana, el 12 de Octubre será fiesta nacional, bajo el nombre de Día de la Hispanidad

Anuncis

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Nacionalisme espanyol i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a El primer rei d’Espanya no regnava a Catalunya

  1. Retroenllaç: El primer rei d’Espanya no regnava a Catalunya // la tafanera

  2. Retroenllaç: El primer rey de España no reinaba en Cataluña

  3. Fran ha dit:

    La anexión de Cataluña a Francia durante la guerra del francés tuvo lugar en 1812 tras la toma de Tarragona y las últimas resistencias de ciudades catalanas. Lo siento, nene, ni por esas.

    • jcalsapeu ha dit:

      Senyor Fran (jo li tinc un respecte, encara que no el conec), té raó: l’any de l’annexió és el 1812. He badat un poc. Ara mateix ho esmeno, gràcies. Ara bé, la rectificació de la data no canvia els fets: entre 1812 i 1814, Josep Bonaparte no regnava a Catalunya.

  4. Fran ha dit:

    Pero reinó antes de 1812, por tanto, sí reinó en Cataluña.

  5. Fran ha dit:

    Efectivamente. Cuando en el título dices que el primer rey de España refiriéndote a José I Bonaparte, no reinó en Cataluña y no especificas periodos de tiempo estás diciendo que no reinó en ningún momento y tampoco lo mencionas después en un artículo sesgado para adaptarlo al título cuando la realidad es, como bien dices ahora, que sí reinó en Cataluña, entre 1808 y 1812, aunque no lo hiciera entre 1812 y 1814. Bien visto en su corto periodo como rey de España reinó más tiempo en Cataluña que el tiempo que no reinó.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s