La venjança del març

ImageA ningú li agrada que malparlin d’ell. I que ho faci tothom, per tradició, pel plaer de fer una rimada. Fins i tot els mesos de l’any tenen el seu punt d’honor. Ara que entrem en el mes de març, tan bescantat de tothom, vull recordar que aquest distingit senyor se n’ha ben atipat, de maledicències. Sí, d’allò que fa així:

Març marçot, mata la vella i el vellot i la jove si pot.

O aixà:

Març marcell, / no m’has mort ni truja ni porcell, / ni cabra ni cabrit, / mala hora hagi la mare que t’ha parit.

O aixú:

Març marçot, / no m’has matat cap vaca ni llapí, / ni cap ega ni cap pollí. / Càgom la mare que et va parir! [Aquesta és de la Cerdanya, on llapí vol dir ‘conill’ i ega ‘euga’.]

I vet aquí com s’hi torna, el març (també en parlar cerdà):

Abril gentil, / gica-me’n un, gica-me’n dos / i un que tinc jo que faran tres / i  farem barbatre aquest malparit de pagès. [On gicar vol dir ‘deixar’ i barbatre ‘lluitar, suar de valent’.] El març es venja del pagès demanant tres dies de mal temps a l’abril.

Advertisements

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Paremiologia i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s