El millor llibre del món

El millor llibre del món és el que fem nosaltres mateixos, mentre l’escrivim. Perquè en acabat l’encanteri es fon i el llibre que hem fet passa a ser un entre tants (segurament dels dolents), que te n’oblides i tant és. La màgia està en el viatge. A més, el millor llibre del món té l’avantatge que no cal presentar-lo a cap premi, no té costos d’edició ni li cal cap mena de promoció. Perquè publicar-lo no cal. El profit està en el fet d’escriure’l, d’anar-lo fent, de créixer junts (el llibre i tu).

Ara mateix, el millor llibre del món és un aplec de parèmies que estic endreçant. M’hi vaig posar l’agost passat i faig comptes aturar-me el juliol d’enguany. Haurà estat un any de llibre. Ara bé, perquè el millor llibre del món meriti aquest títol ha de complir tres requisits. En primer lloc, el tema t’ha d’apassionar. En segon lloc, t’ho has de passar molt bé documentant-te i escrivint-lo, t’ha de donar bo. I en tercer lloc has de treballar-hi amb constància (el llibre ha d’avançar com una màquina inexorable, amb poques pauses: tant si plou com si fa sol, amb mandra o sense, amb temps sobrer o escàs).

Si t’ho agafes així, el llibre (aquest teu llibre, personal i intransferible) et farà créixer com cap altre. Suara he llegit els Dimonis íntims de Xavier Rubert de Ventós, i chapeau. Ara tinc entre mans Les metamorfosis d’Ovidi, i una meravella, tu. Però res no em dóna tant de greix com anar fent recerca dialectològica, folklòrica i fraseològica i enformar, una estona cada dia, el meu Rebost paremiològic (365 pàgines, de moment). És com allò de “si vols anar ben servit, fes-te tu mateix el llit”, però amb un llibre en comptes del llit.

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Llibres i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a El millor llibre del món

  1. majerit ha dit:

    Hola Joan ,
    Et porto una parèmia que fa temps que no sento i que m’agrada molt. Com que sóc d’un poble de riu, quan hi havia grans riuades i la pluja feia mal deien : El foc té senyor, que l’aigua no. Oi que és maca?

  2. Joan Calsapeu ha dit:

    Majerit, és preciosa. Cap al sarró, ala! Gràcies.

  3. Pere ha dit:

    Jo et vull dir que quedo meravellat de la teva facilitat (si més no aparent) per trobar sempre el mot, la frase feta, el refrany i que no quedi posat amb calçador. No desaparencen mai, sempre reforcen el sentit del que vols expressar. És sensacional. Quina capacitat, memòria i saviesa demostres amb els teus escrits. T’ho envejo i et felicito, a mi que sempre em falten paraules. I tu en tens per donar i vendre. Coneixes el nostre idioma com ningú.

    • Joan Calsapeu ha dit:

      Pere, no tinc butxaques per posar les teves paraules. Gràcies. Jo no sé veure que et faltin paraules: en tens moltes, són parençoses i fan el seu fet; escrius molt bé. I jo no en sé tant com sembla: es tracta de tenir una bona base de dades a l’abast i fer servir els diccionaris de sinònims. Si et disciplines una mica, no costa tant. En els meus textos hi ha més tossuderia que saviesa. Una abraçada!

Deixa un comentari

