Mandelstam a Armènia

Image

Escriu Óssip Mandelstam al seu Viatge a Armènia: “No hi ha res de més instructiu i joiós que submergir-se en una societat formada per gent d’una raça completament diferent de la teva, que respectes, per la qual sents simpatia, de la qual t’enorgulleixes de fora estant. La plenitud vital dels armenis, el seu afecte rústec, la seva noble sang de treballador, el seu rebuig inenarrable de la metafísica i la meravellosa familiaritat que tenien amb el món de les coses reals, tot això em deia: estàs despert, no tinguis por de la teva època i no t’enganyis.”

L’escriptor (que era rus, tot i ser nascut a Varsòvia) va viatjar a Armènia l’any 1930. Mandelstam fou un home sensible, culte i civilitzat. (No com altres, que no saben o no volen submergir-se en la societat que els acull; que tenen un ull de poll al cervell; que tenen por de la seva època i s’enganyen.)

Anuncis

Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada s'ha publicat en Óssip Mandelstam i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

9 respostes a Mandelstam a Armènia

  1. Lior ha dit:

    Joan, no publiquis el primer comentari ni aquest, sisplau, no acabo de dominar WordPress ni sabia que havies d’aprovar els comentaris i m’hi he fet mal. Gràcies.

  2. jcalsapeu ha dit:

    Lior, no passis pena. Jo tampoc acabo de dominar wordpress: m’hi moc com un bacallà en un rostoll. I, ep, que jo sàpiga, no filtro els comentaris: qui vol dir-hi la seva, té via lliure. De fet, amb wordpress no aconsegueixo fer coses importants que abans feia: he perdut qualitat de blog. I per deixar un comentari en un altre blog també tinc dificultats. Per favor, Lior, no et desanimis; perquè, si ens desanimem, això s’acaba.

  3. Lior ha dit:

    Diu el trasto: El comentari està esperant moderació. (?)

  4. Anònim ha dit:

    Li donaré un cop d’ull i miraré de desactivar-ho. Gràcies!

    • Lior ha dit:

      El problema el tenim amb els comentaris amb enllaços.
      Quan poso la meva adreça de correu em surten tooots els que he enviat. Si t’acaben sortint, ja faràs net, amb un n’hi ha prou.

  5. Anònim ha dit:

    Lior, ja ho veig. No sé per què, els comentaris que contenen un enllaç no es posen, i el trasto demana confirmació. Provaré de publicar això que m’has mostrat, de xamfra.blogspot.com, vejam si funciona:

    http://xamfra.blogspot.com.es/2009/12/la-paraula-del-matrimoni-mandelstam.html

  6. Anònim ha dit:

    Doncs mira: a mi sí que em deixa. Ara provaré de donar confirmació a un dels teus comentaris amb enllaç, vejam si la màquina el posa. (Lior, perdona les molèsties.)

  7. Lior ha dit:

    Encara haurem de fer una enginyeria telemàtica…

Deixa un comentari

