Cuques de llum


Abans-d’ahir vam veure cuques de llum. Grogues, balladores, llampurnejants. Érem a Caldes d’Estrac, a vora mar, sol post. Brollaven per damunt d’una casa blanca de pretensió indiana. Sortien a glopades, com un volcanet d’aquells de fer Nit de Sant Joan, que treuen espurnes a desdir. Suraven un instant, es deixaven anar i s’apagaven, com el coet d’un castell de focs havent fet l’esclafit.
Mercè Rodoreda deia que les lluernes són sàvies, perquè “encenen el fanalet i miren”. No ho sé pas. Les de Caldes havien encès el fanalet però no miraven, sinó que botaven, enjogassades diries que reien, i sant tornem-hi. I no sé si això és la saviesa o el fred.
Perquè feia un fred aficadís. A pocs metres, la mar era un cel ajagut, embriac i bavós, que xuclava les escorrialles de la llum. A mig aire, la lluna mostrava la falç de segar estels, tota encesa. El sol s’havia acotxat de feia poc i pintava el cel jussà de color de pastanaga amb pinzellades malves i pensaments lilosos. Les ombres es deixataven. La claror es marfonia. Parlàvem i les veus eren de vidre; i les paraules, d’aram.
Havíem begut tres cordials de llum a l’encop i estàvem com encantats. Com si els àngels, aprofitant un camí arcà i fonedís entre dos llustres, haguessin baixat un moment a saludar-nos.
Quant a jcalsapeu

Servidor vaig néixer a Llavaneres l'any en què Josep Pla publicava el "Quadern gris", que també va ser l'any de la mort d'Akhmàtova. Sóc llicenciat en filologia catalana i poca cosa més. Després de viure uns anys a Barcelona, Eivissa i Mallorca he tornat al Maresme, on m'ha vagat de procrear. Ara ens estem a Mataró. A Eivissa vaig publicar "Arrels", una novel·la escrita a quatre mans (les altres dues eren les de Joan Cerdà), i a Mallorca vaig publicar, amb l'Aina Adrover, "Felanitx 1931-1939, República, guerra i repressió". Sóc soci d'Òmnium Cultural, de la Plataforma per la Llengua i de la CAL. M'és fàcil dir què sóc: un sistema digestiu amb una aixeta per al deport i la reproducció, per davant, i una obertura per a l'evacuació dels detritus, al darrere. La resta és irrellevant. I només sabria afegir que la literatura és la meva religió -una religió politeista, poblada de déus capritxosos i promiscus, que són humils i no demanen culte de cap mena.
Aquesta entrada ha esta publicada en Naturalesa. Mercè Rodoreda. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Cuques de llum

  1. Clidice ha dit:

    Fa anys i panys que no veig cuques de llum, pensava que se n'havia perdut la mena i me n'alegro de saber que no és així. 🙂

  2. Anonymous ha dit:

    A mi també em passa, que fa molts anys que no veig cuques de llum. Allà on les atrapàvem, quan érem nanos, ara tot són pisos. També hi aplegàvem cargols; encabat de caure quatre gotes treien banya, cap al tard. Ara no hi ha res. Pisos, cotxes i asfalt. Ha coincidit que llegia el teu post escoltant música d'en Toti Soler (la guitarra!). La convinació és excel·lent.

  3. Carmen ha dit:

    ¿Què hi tinc jo a veure, digueu-me homes, amb les espases i les batalles?L'única estrella que prenc per guia és la del gaudi i de la música.Feliç any 2012!!

  4. Joan Calsapeu ha dit:

    Clídice, Anònim, ja en som tres. Jo també feia qui-sap-lo d'anys que no veia cuques de llum. Per això em va frapar tant l'aparició d'abans-d'ahir -per això i per la manera d'aparèixer, esclar.No sé si a vosaltres us passa, però el bestiari de la meva infantesa (gripaus, salamandres, ara les lluernes) torna a treure el nas -en uns altres rodals, esclar, que els pisos, els cotxes, l'asfalt, també han envaït la meva infantesa.(Anònim, moltes gràcies per les teves paraules.)

  5. anna ha dit:

    No pot ser res més que un bon auguri per l'any que comença haver tornat a veure cuques de llum! Estic molt contenta de saber que se n'han vist tan a prop de casa meva.

Deixa un comentari

